Logopeda
to specjalista zajmujący się diagnozowaniem, stymulacją rozwoju mowy, profilaktyką oraz terapią zaburzeń mowy.
Do zadań logopedy w szkole należy w szczególności:
•przeprowadzenie badań wstępnych w celu ustalenia stanu mowy uczniów
•diagnozowanie logopedyczne
•prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i grupowej dla uczniów, w zależności od rozpoznanych potrzeb
•podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu
zaburzeń komunikacji językowej.
Godziny pracy logopedy:
poniedziałek: 8:00 – 12.35
wtorek: 8:00 – 13.40
środa: 8:00 – 12.35
czwartek: 8:00 – 13.40
piątek: 9:50 – 12.35
Konsultacje dla Rodziców:
Pani mgr Jadwiga Naleśnik[/tabtext]
PORADY
Kolejność powstawania głosek w procesie rozwoju mowy
pierwsze miesiące życia powstają przypadkowe dźwięki tzw. głużenie
ok. 6 miesiąca życia powtarzanie usłyszanych dźwięków tzw. gaworzenie
1-2 rok życia pojawiają się pierwsze wyrazy: mama, tata, baba, dziecko wymawia samogłoski ustne: a, o, e, i, u, y oraz spółgłoski: p, b, m, d, t, n , a także zmiękczone: pi, bi, mi
2-3 rok życia pojawiają się proste zdania, dziecko wymawia samogłoski nosowe: ę, ą i spółgłoski: w, f, wi, fi, ś, ź, ć, dź, ń, l, li, k, g, ch, ki, gi, chi, j, ł pojawiają się spółgłoski s, z, c, dz
4-5 rok życia pojawia się głoska r oraz głoski: sz, ż, cz, dź
5-6 rok życia utrwalane są głoski: sz, ż, cz, dż
7 rok życia technika mówienia opanowana
Rodzaje zaburzeń artykulacji
• Seplenienie (sygmatyzm) – to nieprawidłowa wymowa głosek trzech szeregów: – syczącego – s, z, c, dz, – szumiącego – sz, ż, cz, dż, – ciszącego – ś, ź, ć, dź. Najczęściej spotykamy nieprawidłową wymowę szeregu szumiącego, który jest zamieniany na szereg syczący, np. szafa-safa.
• Reranie (rotacyzm) – to nieprawidłowa wymowa głoski r. Najczęstszą przyczyną wadliwej wymowy głoski r jest nieprawidłowa praca lub budowa języka. Głoska ta może być nieprawidłowo realizowana na przykład poprzez deformacje (słyszymy wtedy różnego rodzaju dźwięki, które nie występują w systemie fonetycznym danego języka). Głoska r może być też zastępowana inną np. przez l lub j. Niekiedy r wymawiane jest nieprawidłowo: wargowo, policzkowo, gardłowo (tzw. francuskie r) lub tylnojęzykowo.
Kappacyzm, Gammacyzm – nieprawidłowa realizacja głosek tylnojęzykowych zwartych k, g, ki, gi.
• Wymowa bezdźwięczna – zaburzenia w realizacji dźwięczności, nieumiejętność realizowania głosek dźwięcznych (wyjątek stanowią samogłoski oraz spółgłoski sonorne m, n, mi, ni, l, j), zastępowanie głosek dźwięcznych odpowiednimi głoskami bezdźwięcznymi lub mylenie obu szeregów.
• Rynolalia (rynofonia, rynizm, nosowanie) – wymawianie głosek ustnych „przez nos” oraz trudności w wymowie głosek nosowych.
Jak przebiega terapia logopedyczna?
Etapy pracy w terapii zaburzeń artykulacji:
1. Przygotowawczy , którego celem jest usprawnienie narządów mowy i słuchu;
2. Właściwej pracy logopedycznej, tj. wywołanie w izolacji prawidłowej artykulacji zaburzonej głoski;
3. Utrwalania wywołanego dźwięku, w izolacji, w sylabach, wyrazach (we wszystkich możliwych pozycjach), zdaniach, krótkich tekstach i różnorodnym materiale językowym;
4. Automatyzacji wywołanego dźwięku, polega na oderwaniu od świadomości faktu wymowy, dzięki utrwaleniu wzorców kinestetyczno – ruchowych i autokontroli słuchowej.
Czy wady mowy można leczyć w każdym wieku?
Czy z wady wymowy można wyrosnąć?
Jak ćwiczyć w domu?
1. Ćwiczenia logopedyczne powinny stać się codziennym rytułałem. Ćwicz z dzieckiem o stałych porach, np. po obiedzie, po odrobieniu zadań domowych. Codzienne, kilkunastuminutowe wykonywanie ćwiczeń sprawi, że dziecko będzie nabierało nawyku prawidłowego mówienia.
2. Wykonuj z dzieckiem pomoce edukacyjne, niech ćwiczenia logopedyczne kojarzą się dziecku z dobrą zabawą. Ćwiczyć możecie wszędzie podczas spaceru, przygotowywania posiłków, codzienne rozmowy.
3. Ćwicz razem z dzieckiem. Nie wstydż się robienia dziwnych min przed lustrem. Pokaż dziecku co nasza buzia i nasz język potrafią.
4. Nigdy nie wyśmiewaj dziecka, jego wady czy braku postępów. Czasami mijają długie miesiące zanim pojawią się efekty terapii. Bądż cierpliwy i konsekwentny. Twoja konsekwentne mobilizowanie dziecka do wykonywania ćwiczeń jest kluczem do jego sukcesu. Motywuj swoje dziecko do pracy i nagradzaj dobrym słowem lub… (tu zdajemy się na Twoją pomysłowość)
5. Bądż w kontakcie z logopedą prowadzącym terapię, aby na bieżąco omawiać postępy dziecka, zapytać o sposób wykonywania ćwiczeń aby uniknąć ewentualnych błędów podczas ich wykonywania.
6. Pamiętaj, tylko systematyczna praca i wytrwałość pozwolą osiągnąć cel jakim jest prawidłowa wymowa i sprawna komunikacja. Powodzenia!
Czytaj więcej: Logopedia